fredag 28 september 2012

En vettig rovdjursstam en del av vildsvinsproblematikens lösning

Svar till Björn Gidstam 28.9 (publicerad i Smålandsposten 5/10)

En vettig rovdjursstam en del av vildsvinsproblematikens lösning

Jag delar Gidstams uppfattning om att vildsvinen är ett mycket större problem än något annat vild djur i Sverige. Så sent som i går kväll var jag nära att köra in i 3 vuxna vildsvin och ca 10 kultingar, strax utanför Agunnaryd i Ljungby kommun.

För några år sen jobbade jag som kyrkvaktmästare i Öja kyrka, strax utanför Gemla. Jag fick lägga närmare tre arbetsdagar på att försöka vända rätt ca 200 kvm uppbökad gräsmatta, så det blev hjälpligt snyggt. Jag har full förståelse för vilket tröstlöst arbete Gidstam har haft.

Så vitt jag vet så är det inte bara befolkningen i landsbygden som har problem, utan nu börjar det även krypa närmare större samhällens bostadsområden eftersom vildsvinen är så många till antal och kanske är det det som behövs för att samhället ska agera och reagera.

Jag tror det behövs flera olika lösningar eftersom antalet vildsvin är stort och konstant ökande. Det behövs både fler jägare som är villiga att lägga tiden det tar att skjuta det skygga vildsvinet, en fälla som inte plågar djuren och jägare som är villiga att kontrollera fällorna ofta. Tyvärr finns det exempel sen några år tillbaka i Kronoberg hur vildsvinskultingar blev snabbt ihjälstressade när flera av dem gick i en fälla, vilket verkligen inte är bra.

Jag delar även Gidstam tankar kring vargen. Lika lite som att fällor och jakt kan lösa vildsvinsproblemet här ensamt, lika lite kan en vargstam göra det.

Men den kan utan att tveka var en del till en minskning av vildsvinsstammen. Jägarförbundets hemsida talar om att "en viktig predator på vildsvin är vargen" och att "det finns områden där vargen står för över 90% av dödligheten av årsgrisar." Såna områden finns t ex i Tyskland där rådjur och vildsvin är vargens huvudföda. Även lodjuret kan ta vildsvinskultingar, men däremot har jag inte kunnat hitta referenser över hur stor del av deras föda vildsvinet kan utgöra.

Rovdjuren kan naturligtvis inte lösa vildsvinsproblematiken ensamt, lika lite som jakt kan göra det. Men den är en naturlig del av att hålla nere den stora ökningen av kultingar och av ett djur som inte har någon naturlig fiende, utan får föröka sig fritt.

Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar