tisdag 15 mars 2011

Djurmisshandel kan se olika ut


Vad skönt att någon mer än jag noterat det samma som moderatorn hos Smålandsposten debatt har gjort i Vad är egentligen djurmisshandel?



Många hundägare följer alla dessa serier som finns om hunduppfostran. Och på nästan varenda anslagstavla i våra butiker kan vi se folk som kan hjälpa dig med din problemhund.
Är det så svårt egentligen? Hunden vill ha mat, en flock, en arbetsuppgift och veta sin plats. Eller har jag fel? Vad tycker du? Det kanske är fel att låta hunden få bete sig så naturligt som möjligt i en miljö som inte är den naturliga?
När jag och mitt sällskap fortsatte promenaden så mötte vi en familj med en hund som drog, skällde och var allmänt missnöjd med dem som var ute och gick med honom/henne.
Bakom oss gick missbrukaren med sin hund, utan koppel. Hunden hade full koncentration på sin flockledare.


Själv har jag, som löpare, blivit påhoppad och biten ett antal gånger genom åren av hundar som totalt ignorerat ägaren, i den mån de alls valt att försöka påkalla hundens uppmärksamhet. Vid några tillfällen, när jag bett dem koppla hunden där de ska vara kopplade, som i motionsspår med kopplingstvång, så har jag fått till svar att de måste få vara fria och leka av sig de också...


Men som hon säger är det mer naturligt att veta sin rang i flocken vilket det krävs en tydlig och stark flockledare i form av husse/matte, och det finns det en viss brist på....


Det är ett ämne jag har skrivit om många gånger, och senaste gången jag gjorde det, i Apropå hundar och farlighet, så länkade jag dessutom in ett antal av mina tidigare inlägg.

Media hd



Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar