måndag 21 juni 2010

Bildt och Lundin Oil

För att gå från morgonens lite splittrade Diverse politiska funderingar, till ett lite mer riktat inlägg om ett färre antal ämnen.

Jag noterar att Bildt riskerar vara inblandad i folkrättsbrott, oklart hur mycket eller lite det skulle vara, men som styrelsemedlem är blir man lätt skyldig, även om man är omedveten om vad som händer.

Det märkligaste tycker jag egentligen att det är att man väljer att sätta sig i en styrelse som under lång tid innan och under tiden Bildt var styrelsemedlem där fått hård kritik för att ha varit en tydlig orsak till följande, här från Göteborgsposten:




Mellan 1997 och 2003 ska 10 000 människor ha dödats och nära 200 000 tvingats på flykt i södra Sudan.
Sudanesiska soldater och milis angrep och tvångsförflyttade civilbefolkning för att Lundin Oil i konsortium med Petronas och OMV skulle kunna utvinna olja, enligt rapporten ett 50-tal frivilligorganisationer i European Coalition on Oil in Sudan (Ecos) står bakom.

Jag kan hålla med Bodström om att Bildt inte kan företräda Sverige, även om jag inte delar mitt moderpartis åsikt om att han bör avgå redan på detta stadiet, som bland annat Hans Linde skriver om på Newsmill.

Att han satt i Lundins styrelse och att de under åtskilliga gånger varit misstänkta för oegentligheter borde däremot ha diskvalificerat honom för en ministerpost, i synnerhet som utrikesminister, redan från första början som jag ser det.

Det måste varit en stor risk från första början att ta med någon med engagemang i ett så kritiserat bolag och det kan mycket väl slå tillbaka på moderaterna. Även om det mycket väl kan bli som jag sagt förut, är man något annat än till vänster i politiken så tycks det mesta vara mycket mer accepterat...

Men vid folkmord borde väl gränsen ändå gå?

Bäst av alla kommenterar, av de jag läst så här långt, Helsingborgs Dagblads ledarblogg:
Det är viktigt att få klarhet i vad som har hänt och hur den eventuella svenska anknytningen ser ut. Hittills har varken Carl Bildt själv eller statsminister Fredrik Reinfeldt velat kommentera hur detta påverkar Carl Bildt i hans roll som utrikesminister. Carl Bildt meddelade dock i går att någon time out blir det inte fråga om.
Men naturligtvis borde de lagt till att han bör kliva åt sidan vid den här typen av misstanke. Om inte annat för moderaternas egna bästa, så här när de rödgröna mobiliserar för valspurten.

Mer media svd sds exp hd hd dn ab svd


Inga helt anonyma kommentarer släpps igenom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar